Dlaczego czasem warto się spocić?

Nie ma dobrego treningu bez wysiłku, nie ma też wysiłku bez potu. Pocenie się to naturalna reakcja naszego organizmu i choć za nim nie przepadamy, jest nie tylko normalne, ale i potrzebne. Czym właściwie jest pot i dlaczego czasem warto się spocić?

Kilka faktów o poceniu się

Na skórze każdego człowieka zlokalizowanych jest kilka milionów gruczołów, które wydzielają pot. Robią to w zasadzie przez cały czas, lecz w tak małym stopniu, że tego nie czujemy. Dopiero gdy zaczniemy uprawiać sport, zestresujemy się czy po prostu ubierzemy zbyt ciepło na spacer, nasze gruczoły zaczynają pracować pełną parą. Efekt to pot, czyli po prostu woda, z minimalnym dodatkiem soli, tłuszczów, mocznika, a także związków mineralnych i kilku innych substancji. Wydziela się on przez skórę w różnych częściach ciała: najczęściej pod pachami, na twarzy, plecach, stopach, ale pocą się też dłonie, poci się skóra głowy, a poci tym mocniej, im intensywniej się ruszamy.

Czy pot jest nam potrzebny?

Pocenie się nie należy do procesów przyjemnych. Nikt nie lubi wilgotnych ubrań ani zapachu potu, a są też tacy, którzy unikają wysiłku fizycznego tylko dlatego, że boją się spocić. Dla nich mamy złą wiadomość: pocenie się jest nam potrzebne do właściwego funkcjonowania, ponieważ pomaga organizmowi w utrzymaniu optymalnej temperatury. Gdy uprawiamy sport czy podejmujemy inną aktywność, temperatura ciała rośnie i gdyby nie pot, rosłaby dalej, aż do wartości szkodliwych dla zdrowia. Tymczasem pocenie ochładza organizm, pomagając nam zachować równowagę termiczną.

Pot, sport i endorfiny

Termoregulacja to tylko jedna z licznych korzyści, jakie osiągamy pocąc się. Pot oczyszcza organizm z toksyn i zbędnych substancji chemicznych, wspiera zwalczanie infekcji, a nawet leczenie ran! My do tej listy dokładamy jeszcze poprawę nastroju – pot pomaga poczuć się lepiej i nie ma w tym stwierdzeniu przesady. Gdy temperatura ciała rośnie w czasie wysiłku, gruczoły na skórze zaczynają wydzielać pot, a mózg produkować endorfiny, zwane hormonami szczęścia. Endorfiny mają moc wprawiania nas w błogostan, a przy tym niwelują ból. Zatem, gdy jesteśmy przyjemnie zmęczeni po wysiłku, pamiętajmy, że nie byłoby tego uczucia bez spocenia się.

Pocenie się a dobry trening

Niektórzy twierdzą, że im więcej potu podczas wysiłku, tym bardziej efektywny trening. To popularny mit, który, jak wszystkie mity, należy traktować z przymrużeniem oka. Intensywność pocenia się zależy od wielu czynników, z kondycją na czele. Jedna osoba będzie wykręcać koszulkę po jodze, a druga otrze pot z czoła dopiero po godzinie spinningu. Na pocenie się wpływają też okoliczności zewnętrzne, jak temperatura w miejscu, gdzie trenujemy czy po prostu strój, w jakim ćwiczymy – te elementy możemy  akurat łatwo kontrolować. Wystarczy ubrać się przewiewnie czy otworzyć okno, by spocić się nieco mniej. Ćwicząc, warto pamiętać o nawodnieniu. Podczas godziny intensywnego trenowania ciało może wydzielić nawet ponad litr potu – ten ubytek trzeba uzupełnić, pijąc wodę, najlepiej mineralną, albo napoje izotoniczne.

Dobrze jest się spocić!

Jeśli jeszcze nie jesteście przekonani, że naprawdę warto się czasem porządnie spocić, spróbujcie spocić się dla zdrowia. Nie ma aktywności fizycznej bez potu, a jak wiadomo – ruch to zdrowie. Z leżenia na kanapie nie osiągniemy większych korzyści, a z regularnych ćwiczeń już całkiem sporo: począwszy od smukłej sylwetki, po mniejsze ryzyko chorób serca, cukrzycy czy niektórych nowotworów. A że – jak głosi mądrość ludowa – w zdrowym ciele zdrowy duch, to im większa aktywność, tym lepsze samopoczucie. Nie bójcie się spocić i róbcie to jak najczęściej. A jeśli nie macie pomysłu na trening, zapraszamy po inspiracje do zakładki ĆWICZ Z NAMI, gdzie nawet mało doświadczony sportowiec znajdzie fajny trening dla siebie.

 

Przejdź do treści