Ruszaj się tak, jak lubisz, czyli 5 sportów dla leniwych

Wiesz, że ruch jest potrzebny dla zdrowia, ale nie przepadasz za aktywnością fizyczną? Gdy znajomi po pracy biegną na fitness, Ty zachodzisz w głowę, skąd mają na to siłę? Nie martw się! Jest mnóstwo sposobów na codzienną porcję ruchu bez nadmiernego wysiłku. Poznaj nasze pomysły na sporty dla leniwych.

1. Spacer

Spacer to najlepszy pomysł na odrobinę aktywności dla tych, którzy nie lubią się męczyć. Nie wymaga sportowego sprzętu ani specjalnej odzieży. Można wyjść na spacer o każdej porze dnia, można regulować jego tempo zupełnie dowolnie, a do tego łatwo go połączyć z załatwianiem ważnych spraw czy spotkaniem z przyjaciółmi. Można też pokonać na piechotę drogę do pracy. Na początek wystarczy Ci pół godziny spaceru dziennie, później warto wydłużyć ten czas. Spacerując w umiarkowanym tempie spalisz w ciągu 30 minut 100 kalorii, a w godzinę szybkiego marszu nawet aż 300. A jak najlepiej zmotywować się do spacerów? Włączyć na telefonie audiobook z fajnym kryminałem i postanowić, że słuchasz go tylko podczas chodzenia.

2. Nordic walking

Nordic walking to dyscyplina z kategorii spacerowych, ale wykraczająca poza klasyczne chodzenie. Tak naprawdę jest to trochę „spacer plus”, bo dzięki wykorzystaniu charakterystycznych kijków pozwala zaktywizować więcej grup mięśni jednocześnie. Uprawianie nordic walking rozładowuje stres, pomaga schudnąć, wysmuklić sylwetkę, a nawet uregulować ciśnienie krwi. Dodatkowo nie obciąża stawów, dlatego tę dyscyplinę poleca się osobom starszym. Jednak nie tylko seniorzy powinni korzystać z dobrodziejstw spacerów z kijkami – również młodym przyda się ta forma ruchu, zwłaszcza, że można uprawiać go wszędzie: w mieście i w lesie, po pracy i na wakacjach.

3. Wieczór gier i zabaw

Gdy zapraszamy znajomych do domu, zazwyczaj lądujemy wspólnie przy grillu, stole lub na kanapie. Tymczasem jedno nie wyklucza drugiego i nawet kolację można połączyć z odrobiną aktywności. Jeśli lubisz gry towarzyskie, zaproś swoich gości do wspólnej gry w kalambury czy inne zagadki, gdzie ci, którzy nie odgadną właściwej odpowiedzi, będą musieli wykonać 10 przysiadów albo zatańczyć do wskazanej piosenki. Świetną opcją na rozruszanie wszystkich mięśni jest też Twister (jeśli nie znasz, koniecznie zobacz w Internecie), a prawdziwym hitem – gry na konsoli z kontrolą ruchu. Można za ich pomocą wziąć udział w turnieju tańca, tenisa, a nawet biegu przez płotki, nie wychodząc z pokoju.

4. Łyżwy i rolki

Jazda na łyżwach i rolkach to jeden z najprzyjemniejszych, a przy tym efektywnych sportów. Śmigając po lodowisku, nawet nie zdążysz się zmęczyć, a spalisz w ciągu godziny od 300 do 700 kalorii. Łyżwy i rolki są świetne dla mięśni nóg, wzmacniają łydki, kształtują pośladki, a do tego spalają tłuszcz i gwarantują uśmiech nieschodzący z twarzy. Uwielbiają je zwłaszcza maluchy, łatwo więc trenować te sporty całą rodziną albo uczynić okazją do spotkań towarzyskich z przyjaciółmi. Jazda na łyżwach i rolkach ma jeszcze  inny plus: nie wymaga specjalnych rozgrzewek ani przygotowania kondycyjnego. Może ich spróbować każdy, niezależnie od wieku i sprawności, a jedyne, z czym będzie musiał się zmierzyć, to nauka utrzymania równowagi.

5. Kajaki

W Polsce mamy ponad 2000 kilometrów kwadratowych wód śródlądowych. Wiele z nich to pięknie położone rzeki i jeziora, które aż się proszą o uprawianie sportów wodnych. Jednym z przyjemniejszych jest kajakarstwo – dyscyplina, która nie wymaga żadnych licencji. Wystarczy wypożyczyć sprzęt i wyposażyć się w kapok dla własnego bezpieczeństwa. Możliwości jest naprawdę wiele: bardziej aktywni z pewnością wybiorą dynamiczne spływy, ale i leniwym kajak przypadnie do gustu. Można nim płynąć niespiesznie, relaksując się na łonie przyrody i aktywizując mięśnie rąk. Wiosłowanie jest dobre dla serca i układu oddechowego, a podczas godziny takiego ruchu można spalić więcej kalorii niż podczas pływania.

Nasza lista nie wyczerpuje oczywiście pomysłów na ruch dla leniwych. Można do niej dodać jeszcze taniec towarzyski, basen czy gruntowne sprzątanie domu, uważane przez niektórych za niezły sport. Niezależnie od tego, która forma aktywności przypadnie Ci do gustu, pamiętaj, by uprawiać ją w miarę regularnie. W zdrowym ciele zdrowy duch, a o zdrowe ciało nie zadbasz siedząc na kanapie.

Przejdź do treści